Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verpleeghuis

  • Annelies

    Mijn schoonmoeder moet 1OO dagen revalideren in Verpleeghuis

    We zijn daar geweest

    Meestal word ik niet zo vrolijk ervan

    Maar ik moet zeggen dat deze opzet erg aardig is

    Een groep van 7 mensen woont in een eenheid met de verzorgers

    Ze mogen als ze willen meehelpen met de maaltijd klaarmaken

    Ik kreeg een goede indruk

    Niet zo massal

    Hoe is jullie ervaring

    Ook een eigen slaapkamer met eigen kast en stoel van thuis

  • Channah

    Mijn moeder heeft de laatste jaren van haar leven in verpleeghuizen gewoond. Ook ik heb goede ervaringen. Mijn moeder had geen kamer alleen, maar het is ook al weer meer dan 8 jaar geleden dat ze overleed, en gelukkig staat de tijd ook niet stil in verpleeghuizen, en wordt er toch geprobeerd om het voor de mensen zo aangenaam moghelijk te maken.Ik las laatste ergens in mijn vaklioteratuur - ik meen in Zorg en Welzijn - dat er in sommige verpleeghuizen ook ruimtes zijn, die ingericht zijn zoals de huizen van de hoogbejaarden (dat is toch de grootste groep in verpleeghuizen) eruit zagen, dus zeg maar zoals in de jaren 40 of 50. Daar wordt dan ‘bezigheidstherapie’ gegeven, zoals helpen met het bereiden van nostalgische maaltijden, maar er wordt ook muziek uit die tijd gedraaid. Vooral voor dementerende mensen schijnt dit heel goed te werken.

  • Annelies

    Ik zag vandaag ook een oudere dame die haar kat mocht houden

    Dat is ook niet overal in verpleeghuizen

  • Channah

    Ja, daar komt ook steeds meer begrip voo, gelukkig. Heb je wel eens iets gelezen over Hans Becker van Humanitas Rotterdam?

  • Petr@

    Ik kan me er iets bij voorstellen dat men huisdieren verbiedt in een verpleeghuis. Men woont er niet alleen en niet iedereen is gecharmeerd van huisdieren.

  • Channah

    Jaren geleden heb ik daar al een artikel overgeschreven, uiteraard na onderzoek gedaan te hebben. Uiteraard is het zaak dat huisdieren geen overlast voor andere bwewoners mogen opleveren. Net als in het ‘gewone’ leven dus, zal ik maar zeggen. Maar gelukkig wordt steeds meer ingezien dat (huis)dieren een belangrijke factor zijn in het welzijn en geluk van veel mensen, en daan wordt dan ook steeds mer naar gehandeld. ik raad je aan om eens te googlwen op Humanitas, Hans Beckers.

  • Annelies

    Nee ,kan je het opzoeken bij Google?

  • Annelies

    Dieren aaien heeft invloed op het zich goed voelen

    Er gebeurt letterlijk iets met het lichaam

    Wat ik hier zag ,die vrouw had nog haar eigen kamer met de poes

    Haar familie hielpen haar, met het verschonen van de bak e d

    Anders wordt het een gedoe

    De verzorgers hebben andere dingen te doen

    Ik zag dit op T V

  • Erna

    Nova had onlangs een prachtige reportage over een nieuwe aanpak verpleeghuis,“De Herbergier”geheten. Een echtpaar waarvan tenminste één is geschoold in de gezondheidszorg ( zelf vind ik dat een er tenminste verpleegkundige moet zijn en een klinische blik moet hebben gepaard gaand met empathie etc.) beheert zo'n tehuis met verder deskundig personeel uiteraard.

    In die nieuwe aanpak moest niets, mocht alles. Een groot landhuis met grote kamers, je kon je eigen spullen meenemen, zoals bv. een boekenkast gevuld met je eigen boeken ( zou voor mij heel belangrijk zijn, hoewel God verhoede dat ik er ooit kom).

    Huisdieren mee, geen bezwaar, bij de maaltijd wordt gevraagd wat men erbij wil drinken, ( rosé, rode wijn witte wijn' water). Met andere bewoners de maaltijd nuttigen, alleen, je hebt het maar voor het zeggen.''

    Wat zo aardig was, dat krijg je nu, een van de bewoners zong puntgaaf mee, Do

    n't fence me in mee , ooit o.a. gezongen door Bing Crosby. Lekker swingend.

    Erna

  • Paul

    is dat dan niet alleen voor de welgestelde burger ?