Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Processie

  • Channah

    In de jaren 70 heb ik wel eens een processie meegemaakt. Dat was tijdens een bezoek aan vrienden in het zuiden des lands. In Amsterdam heb ikhet echter nooit meegemaakt, behalve dan natuurlijk de Stille Omgang.

    Nu vertelde mijn vriendin L. mij vanmorgen in ons wekelijkse maandagochtendtelefoongesprek, dat er gisteren vanuit de Vredeskerk een processie ter ere van Maria Hemelvaart is gehouden. Stiekem houd ik wel van die katholieke zaken, ook al heb ik mij officieel uit laten schrijven uit de kerk. Ik ben dus gaan googlen, en het was meteen raak met de zoekwoorden ‘vredeskerk’ en ‘processie’. Ook beelden van de processie zijn al te zien: http://www.amsterdam.vredeskerk.nl/homepage/index.htm

    Wat vinden jullie hiervan: belachelijk, een geode zaak of iets er tussenin?

  • Annelies

    Wij waren van de week in Den Bosch dan is het extra druk in de Sint Jan vanwege Maria hemelvaart

    Veel mooie kaarsen bij haar beeld

    Ik heb er toch nog wat mee

    ook al ben ik niet meer zo kerks

  • Paul

    Ik heb niets met processies, ben protestant.

    Het enige dat ik er van ken, is de processierups,

    en daar ben ik allergisch voor. ;-)

  • Nel

    Heb ik echt niks mee ben heiden

  • erik

    ik zelfs tamelijk anti-religieus.

  • maia

    :D:D

  • Erna

    Ja pure nostalgie natuurlijk, heb ik ook. Die Katholieke kerk is zo ondemcratisch als maar wat, toch als ik in het buitenland ben bezoek ik altijd één of meerdere kerken en ik steek ook altijd een kaars op voor degene die er niet meer is ( wijlen mijn echtgenoot derhalve).En altijd weer, ik maak er mijzelf wijs, doet het toch weer wat.

    Zelf nog foto's van mij uit de kinderjaren toen ik de eerste H. Communie moest doen, dus als bruidje (ver)gekleed. Wiite satijnen jurk, witte lange kousen, witte schoenen. Gelukkig geen sluier op wat sommigen wel deden.

    Enfin, ik ben er denk ik niet slechter door geworden.

    Ik ben nu een agnost>

    Erna

  • Channah

    Ja Annelies, eens katholiek, altijd katholiek! ;-)

    Ik heb totaal geen nare herinneringen aan mijn katholieke jeugd en opvoeding, op wat incidentjes op de nonnenschool na. Toch ben ik eruit gestapt, en wel om de intollerantie die de katholieke kerk tentoon spreidt jegens bepaalde bevolkingsgroepen, en uiteraard ook om de houding jegens geboortebeperking.

  • Channah

    Beeldenstormer! :D

  • Channah

    Ik ben ook een agnost. En net als jij heb ik nog steeds iets met kerken. En als muziekliefhebber vind ik de religieus geïnspireerde muziek er nog altijd uitspringen. Uiteraard heb ik het dan niet over de lalala-jezus-bandjes.

    Maar eigenlijk gaat dit al niet meer over mijn onderwerp. Ik vroeg me af of jullie zo'n processie vinden kunnen.